Hoe start je met innovatie? Deze drie tips gaan je helpen!
Innovatie. Voor automerken lijkt het tegenwoordig een standaard claim. Bedrijven hebben innovatie hoog in het vaandel staan, de gemiddelde vacaturetekst dicteert dat je ‘innovatief van karakter’ moet zijn. Mijn eigen eindbaas zei laatst: “we moeten blijven innoveren, anders zijn we over vijf jaar failliet!”. Gelukkig is innovatie een belangrijk onderdeel van ons werk bij FX Agency. Het heeft een plek en we zorgen dat er voldoende ruimte is om innovatief bezig te zijn. Maar. Stel je innoveert nog niet, hoe begin je daar dan mee? Aan de slag met Artificial Intelligence, Augmented Reality, Internet of Things? Ik besloot mijn kijk op innovatie op te schrijven en onze belangrijkste inzichten met jullie te delen!
Ik beschouw mezelf niet als technologisch onwetend. Mijn huis staat niet vol state-of-the-art digitale toepassingen, maar ik zie wel hoe snel de wereld verandert met alle mogelijkheden van dien. En ik hoef de nieuwste gadgets niet zelf te proberen (behalve de nieuwste iPhone), om te willen begrijpen waarom bepaalde oplossingen worden bedacht en te zien dat anderen daar heel blij van worden. Ik sta open voor verandering. Ik vind het belangrijk om uitdaging te blijven vinden in mijn werk. Ik vind het fijn om ‘s ochtends af en toe een andere route naar m’n werk te fietsen. En in restaurants probeer ik nieuwe dingen uit (behalve als er saté op de kaart staat).
Ik vind het fijn om ‘s ochtends af en toe een andere route naar m’n werk te fietsen. En in restaurants probeer ik nieuwe dingen uit (behalve als er saté op de kaart staat).
Omgeven door innovatie
Gelukkig word ik op mijn werk omringd door echte digital natives met een neusje voor nieuwe technologie. Ik vraag Nils, één van onze motion designers: “Nils, wat is nou echt innovatief?” Nils’ ogen lichten op. “Apple is echt ver met de ARkit en Google met ARcore. De volgende stap is browser-integratie.” Ok, vet. Denk ik? “Ja, tuurlijk, dan heb je geen apps meer nodig!” Maar apps waren toch juist handig? “Of de features van de nieuwe Azure Kinect.” Ok, afgehaakt. Dit is allemaal wel erg technisch. Is dit dan de enige manier om innovatief te zijn? Innovatie is de “invoering van een nieuwigheid”. En iemand die innovatief van karakter is, is “vernieuwend”. Betekent dat dan hightech applicaties, IoT, of een oorsprong in Silicon Valley? Neuh. Nieuwe dingen invoeren, vernieuwend, nieuw. Dat kan op allerlei manieren.
Innovatie een-tweetje
We gaan innoveren. Als we dit met ons bedrijf op een voor alle collega’s volgbare manier willen doen, zijn Nils en ik beiden nodig. Nils voert de stroom van inspirerende, relevante ontwikkelingen aan en legt de voor- en nadelen aan mij uit. Ik fungeer als toetssteen en vertaal de high-tech terminologie naar onze collega’s met dezelfde mindset als ik. Daarnaast vragen we onze collega’s iets te benoemen waarvan zij meer willen weten, en op welke manier dit relevant kan zijn voor ons werk. Het kan de inhoud van een project zijn, een werkwijze of een ontwikkeling die interessant lijkt en het onderzoeken waard is. Dit levert een verrassend divers palet van inzichten op die we graag met je delen. Dus zonder er verder omheen te draaien, hier drie tips die je gaan helpen om innovatie onderdeel te maken van je werk:
Tip 1: Kartrekker, nieuwsgierigaard en critici
De eerst tip is dat onze collega’s, en die van jou waarschijnlijk ook, zich laten verdelen in drie groepen:
- We destilleren een eerste groep die we de kartrekkers noemen: zij zijn net als Nils geïnteresseerd in technologische ontwikkelingen in het veld en moeten gaan zorgen voor de aanwas hiervan.
- Een tweede groep volgt daar pal achter: collega’s met een behoefte aan en nieuwsgierigheid naar het proberen van nieuwe dingen, maar hier niet actief op zoek naar gaan. Zij komen hier ofwel logischerwijs mee in aanraking tijdens hun werk of worden geïnspireerd door de kartrekkende collega’s. Samen met deze eerste groep zullen zij nieuwe kansen gaan uitproberen.
- De derde groep collega’s is kritisch en houdt meer vast aan bestaande projecten en werkprocessen. Zij hebben niet alleen enthousiasme maar ook bewijsvoering vanuit de eerste en tweede groep nodig om mee te bewegen.
Door je collega’s op deze manier in te delen heb je meer inzicht wie welke rol kan vervullen. Een critici vragen om innovatie op te pakken hetzelfde als aan introvert iemand vragen of die vertegenwoordiger wilt worden, gaat hem waarschijnlijk niet worden! Hoe kom je erachter wie in welke groep thuishoort? Ga het gesprek aan met mensen! Vraag door en kijk in hoeverre ze enthousiast worden van innovatieve zaken.
Tip 2: Playground
Gezamenlijk kunnen we heel veel! Misschien een gevalletje Stichting Open Deur, maar als 40 mensen nadenken over vernieuwende projecten of werkprocessen, dan creëer je een lijst met kansen! Het is dan heel leuk om collega’s vanuit verschillende disciplines te matchen en met een concrete opdracht aan de slag te gaan. Wij noemen dit playgrounds: een middag brainstormen, het beste idee beetpakken en omvormen tot een concept, de hersenen voeden met pizza, en ‘s avonds met elkaar de eerste uitvoering maken, met als resultaat een Proof of Concept. Zo resulteerde onze eerste playground in een PoC voor een interactief systeem dat bezoekers bij onze voordeur gepersonaliseerd welkom heet.
Tip 3: Innovatie-checkbox
Tip numero tres is ons antwoord op de vraag: hoe borgen we in klantprojecten dat we vernieuwend werken? Een eenvoudig antwoord. We voegen een ‘innovatie-checkbox’ toe bij de start van een project: zien we mogelijkheden tot een innovatieve aanpak? We proberen hiermee te voorkomen dat we een voor de hand liggende oplossing kiezen, zonder ons te hebben afgevraagd of het ook op een andere, meer vooruitstrevende manier kan. Daarbij mag het antwoord nee zijn, maar wel altijd beargumenteerd vanuit research.
Klaar!
En that’s it! Althans, voor nu. Want innovatie is natuurlijk iets waar ik elke dag over bijleer. En dat betekent dat ook ik me niet vastpin op deze tips en zo open mogelijk probeer te staan voor alles dat nieuw voor me is. Ok! Vanavond saté!