FX Inside | Medium read (5 min)

Hoe een simpel kaartje voor een cultuurverandering zorgde

Als je in een wat grotere organisatie werkt dan ben je, zoals de meeste mensen, afhankelijk van je collega’s. Stel, het is druk, er zit een deadline aan te komen en je hebt input van Janneke nodig. Wat blijkt, je bent haar vergeten te vragen dit te doen en dus heb je een serieus probleem. Je vraagt of ze je alsjeblieft kan helpen. Je gooit je charmes in de strijd. Je collega bezwijkt en stemt in. Ze gaat voor je aan de slag. Ze heeft 2 uur moeten overwerken om alles op tijd af te hebben. Wat een topper! Je wilt haar graag bedanken, maar je weet niet zo goed hoe. Aan de andere kant is het ook gewoon haar werk toch? Je gaat weer verder naar de volgende to-do op je lijstje en zegt tegen jezelf dat je haar later nog wel even bedankt. 

Later komt niet meer en inmiddels ben je vergeten je collega te bedanken. Doordat je zo druk was met je eigen zaken en niet zo goed wist wat een gepast bedankje was heb je het maar laten schieten. Zonde, want dit heeft effect op de relatie tussen jou en je collega en de cultuur binnen jouw organisatie. Het is natuurlijk haar baan, met de daarbij behorende taken en verantwoordelijkheden, maar het is niet vanzelfsprekend dat iemand overwerkt om jou uit de brand te helpen. Bovendien; we creëren hiermee een cultuur waar overwerken de standaard is, en de waardering hiervoor verdwijnt. Dit merkten we bij FX Agency ook en daarom hebben we besloten dit te veranderen. Wij werken sinds kort met Kudo kaarten en delen onze ervaring graag met je!

Kudo’s zijn een mooie manier om nog een extra ‘high five’ te geven aan een collega na een periode knallen samen. Het is altijd lief om te zien dat iemand de tijd heeft genomen om je een kaartje te schrijven.

Lotte Kemper (Creatief DTP'er)

Kudoooooo’s! 

Om beginnen...wat zijn kudo's? Om daarachter te komen, moet je eigenlijk echt even het internet op. Daar worden namelijk al jaren kudo's uitgedeeld. Voor een grappig filmpje dat je deelt, het behalen van punten in een videogame, een behulpzame forumpost, of gewoon random, want daar is het internet gek op. Het woord ‘kudo’ is afkomstig van het Griekse kydos, dat roem of faam betekent. Over de loop van de jaren zijn deze virtuele kudo’s veranderd in een kwantiteit, een soort van valuta voor ‘respect’ of ‘roem’. Kudo’s deel je dus uit aan mensen die ze verdienen. 

We hebben de kudo’s ingevoerd om elkaar wat vaker te bedanken en meer stil te staan bij het werk dat we voor elkaar doen. Er hangt bij het koffieautomaat een rek met hierin ‘kudo kaarten’. Door ons zelf ontworpen ansichtkaarten met een grappige quote voorop en ruimte om zelf iets op te schrijven. Deze kan je pakken, invullen en uitdelen aan een collega. Bij ons zijn ze dus niet virtueel, maar echt. In de vorm van een persoonlijke en handgeschreven kudo kaart. Hoe leuk is het als je aankomt op werk en er ligt een zo'n kaart voor je klaar waarin je collega je bedankt voor je inzet?

En jij krijgt een kudo! En jij! 

En om het nog leuker te maken mag de ontvanger er een kado bij uitzoeken. Dus heeft je collega topwerk afgeleverd, je uit de brand geholpen, voor je klaargestaan, een fantastisch idee bedacht of zorgt hij of zij ervoor dat je dagelijks lachend naar werk gaat? Dan is het tijd voor een kudo, om te laten zien dat je collega van betekenis is voor jou. Door er een kado bij te doen maken we het ook net wat waardevoller. De kudo's blijven niet beperkt tot een gever en een ontvanger sinds we op Slack (onze interne communicatie tool) een ‘kudo kanaal’ hebben gemaakt. Wie een kudo ontvangt, deelt dit hier zodat iedereen op de hoogte is. Je kan dus niet zomaar kudo’s uitdelen aan iedereen, er is een stukje controle door collega’s. Geef je werknemers het vertrouwen en vrijheid om dit zelf in te vullen en je zult zien dat ze hier verantwoordelijk en eerlijk mee omgaan. Meer weten over vrijheid en verantwoordelijkheid? Lees Peter’s blog over verantwoordelijkheid en delegeren.

Projectmanagers binnen FX Agency werken nauw samen met onze creatives (designers, motion designers, developers en concepters) en vragen ze soms om nog een extra beentje bij te zetten om zo het beste resultaat voor onze klanten te realiseren. Dit betekent uit je comfort zone stappen en nieuwe dingen proberen. Dit kan een uitdaging zijn voor iemand en waardering hiervoor is op zijn plaats. De kudo’s worden dus niet alleen ingezet als er overgewerkt is, maar ook als persoonlijke groei of ontwikkeling plaatsvindt. Hiermee stimuleren we mensen bij FX Agency om te blijven groeien. De kudo kaarten zorgen daarnaast ook voor een consequentie in de manier waarop het gebeurd. Een eventueel kado die bij de kaart komt heeft altijd dezelfde waarde. Het ontvangen van een kaart als compliment en de waarde daarvan bepalen de mensen in de organisatie zelf. 

Het leukste is om je collega met een Kudo te verrassen. Het kaartje op het bureau te leggen als diegene net de deur uit is en dat dan zijn/haar werkdag begint met een complimentje krijgen. Het gaat ook allang niet meer om de cadeautjes die erbij horen, maar juist om een momentje te pakken en elkaar te bedanken voor de samenwerking.”

Jedidja Louman (Project Manager)

Van kaart naar cultuur 

De kudo kaarten zijn dus een manier om je collega’s iets specialer te bedanken en dit aan iedereen te laten zien. Je kan iemand even in het zonnetje zetten door naar het rek te lopen, een bedankje te schrijven en op bureau van je collega te leggen. Als de ontvangende collega dit dan ook nog deelt met iedereen is het plaatje compleet. De kudo kaarten zijn onderdeel geworden van onze cultuur en hebben voor drie positieve veranderingen gezorgd.

  1. Het gemak ervan zorgt ervoor dat er meer waardering wordt uitgesproken, wat als effect heeft dat mensen zich ook meer gewaardeerd voelen. 
  2. Besef over hoe we met elkaar omgaan. Door de aanwezigheid van de kaarten worden er simpelweg meer bedankjes uitgedeeld, met of zonder kaart. 
  3. De kudo kaarten voorkomen spanningen tussen collega’s en dragen bij aan een positieve sfeer tussen collega’s. 

Zo heeft de kudo kaart invloed gehad op onze cultuur, en dat is best wel bijzonder. Betekent dit dat het overal werkt? Dat weten we niet, dat weet je pas als jij het ook in jouw organisatie probeert;) Hier zien we dat FX’ers er echt gebruik van maken en we er als team op vooruit zijn gegaan. 

Moeten jullie ook aan de slag met kudo kaarten? 

Je moet natuurlijk helemaal niks, maar je zou het kunnen overwegen. Wat het doet is bijdragen aan positiviteit en dankbaarheid op de werkvloer, en dat kan iedereen wel gebruiken toch? Het is een kleine moeite en nog leuk om te doen ook. Wil je zelf ook kudo kaarten hebben voor op het kantoor? We hebben er genoeg liggen, of we maken ze volledig in jouw eigen stijl. Neem contact met ons op, dan vertellen we je er alles over.