FX Fast Forward | 3 minuten

Leadership Communication in a TikTok era: 3 tips

Sterre van Vuuren08-06-2023

Leadership communication is geen wekelijkse e-mail van de CEO naar alle medewerkers. Nee, échte leadership communication is communicatie die enthousiasmeert, mensen in vuur en vlam zet, beweegt en raakt. Maar in een tijd waar snackable TikTok-content de boventoon voert, is dat niet altijd makkelijk. Hoe kan je je medewerkers bereiken en beraken zonder in hun mentale spam-folder te belanden? Je leest het hier!

De ‘telefoon’ generatie

Scrollen op Instagram, kijken naar vijf-seconde-video’s op TikTok & gepersonaliseerde  content op LinkedIn: social overspoelt ons elke dag met snackable content. Exact afgestemd op onze behoefte en in hapklare brokjes die gemakkelijk te verteren zijn.  We verschuiven naar on-demand, Powerpoints worden korte clips en een persoonlijk gesprek vervangt het podium. Lange nieuwsbrieven met veel informatie? Die lezen ze niet meer. Kortom: om leadership communication effectief te houden, moet het mee in deze golf  van innovaties. Deze verschuiving biedt een hoop nieuwe mogelijkheden!

Hier drie tips die je verder op weg helpen:

1. Houd het kort

Zorg dat je boodschap daadwerkelijk ontvangen wordt. Creëer meerdere kleine contactmomenten in plaats van langgerekte presentaties of nieuwsbrieven. Dit stelt je medewerkers in staat om jouw boodschap tot zich te nemen op het moment dat het hen uitkomt.

2. Pas je boodschap aan

Verschillende generaties hebben verschillende communicatiestijlen. Houd daar rekening mee. In organisaties waarin meerdere generaties vertegenwoordigd zijn, is het effectiever om je boodschap per generatie aan te passen. Dit vergroot de kans dat de boodschap op een relevante en begrijpelijke manier wordt ontvangen.

3. Maak van jouw verhaal hun verhaal

Ga actief met jongere generaties in gesprek. Zo krijg je inzicht in hoe ze denken over bepaalde situaties en wat hun perspectieven zijn. Dit bevordert niet alleen betrokkenheid, maar biedt ook waardevolle informatie en feedback waarmee je je boodschap kunt verfijnen.

What’s Next?

Klaar om je horizon nog verder te verbreden? Op 5 juli om 13:00u nemen we je mee op een inspirerende ontdekkingstocht, waarbij je nog meer leert over hoe je de leiderschapscommunicatie binnen jouw organisatie naar nieuwe hoogten kunt brengen. Meld je nu aan en kijk alvast rond in de digitale omgeving waar het event zal plaatsvinden!

Ik ben erbij!