Zo maken we het verschil: onze toekomst als B Corp
Purpose zit in ons DNA. Bij alles wat we doen, zorgen we voor een positieve, duurzame impact op onze omgeving. Om écht het verschil te kunnen maken, zijn we hard op weg om een B Corp te worden: het keurmerk voor onze business as a force for good.
Bijdragen aan een betere wereld
Nee, wij zijn niet het zoveelste bedrijf dat roept ‘duurzaam en sociaal’ te zijn. Want als wij echt willen bijdragen aan een betere wereld, moeten we daarin ook transparant zijn. En dus zitten we midden in het (strenge) selectieproces om een B Corp te worden, een keurmerk dat laat zien dat je purpose boven profit stelt. ‘We willen laten zien dat het heel goed mogelijk is om én geld te verdienen én de planeet een beetje mooier te maken’, zegt Caroline Kouwenberg, één van de B-Champs bij FX Agency. ‘En we hopen dat het anderen inspireert om hetzelfde te doen.’
Pittig selectieproces
Ben & Jerry’s en Patagonia zijn twee van de 7000 bedrijven die wereldwijd gecertificeerd zijn als B Corp. Maar ook Nederland doet het goed: Dopper, Tony’s Chocolonely, Triodos Bank, WeTransfer en Snappcar zijn onderdeel van de inmiddels 90 Nederlandse B Corps. ‘Het goedkeuringsproces is een pittig proces, want een B Corp word je niet zomaar’, zegt Caroline. ‘De selectie neemt maanden in beslag en het certificaat wordt alleen toegekend aan organisaties die meer dan 80 punten hebben behaald in het zogenaamde Impact Assessment.’
Onbeperkt vakantiedagen
Voordat je het keurmerk ontvangt, beoordeelt B Lab bedrijven op vijf ‘impact areas’: Governance, Customers, Workers, Community en Environment. Bij de 0-meting bleken we op een goed spoor te zijn: 50 van de 80 punten hebben we al behaald. Vooral op het gebied van Workers scoorden we al flink. ‘Zo hebben we een platte organisatiestructuur met weinig hiërarchie, onbeperkte vakantiedagen en heel goede arbeidsvoorwaarden’, aldus Caroline. ‘We hebben onze creatieve talenten hoog zitten, dus doen we er alles aan om te zorgen dat zij een fijne werkplek hebben.’
Paperless werken en recyclen
Maar ook op andere gebieden zorgen we voor een positieve, duurzame impact. Caroline: ‘Een lokale, biologische cateraar die onze lunch verzorgt en zoveel mogelijk paperless werken en recyclen: voor ons spreekt het voor zich, maar toch is dat niet in iedere organisatie zo. Nu kijken we ook naar onze manier van reizen: wie kan er lopend of fietsend naar kantoor komen en voor wie is het OV of onze elektrische kantoorauto een oplossing? We nemen alles onder de loep en kijken kritisch naar hoe het anders of beter kan.’
Duurzame strategie
Hulp krijgen we overigens van Etiquet, een bedrijf dat organisaties helpt in het verduurzamen van hun strategie. ‘Samen hebben we een roadmap ontwikkeld en kijken we wat we per impact area kunnen bereiken’, zegt Caroline. ‘Zo hebben we meerdere brainstorms gehad en een uitgebreid medewerkerstevredenheidsonderzoek gedaan waar punten uit zijn gekomen waar we mee aan de slag zijn gegaan. Daarnaast organiseren we interne workshops over diversiteit en inclusiviteit. En als onze creatives een keer een rustige week hebben, zetten ze hun talent in voor initiatieven als De Nieuwe Gevers.’
Met onze billen bloot
In 2023 verwachten we officieel een B Corp te kunnen zijn. Maar dat betekent niet dat het keurmerk ons eindstation is; maar hooguit een middel om kritisch naar onszelf te blijven kijken en door te gaan op deze koers. Caroline: ‘B Corp-bedrijven zijn de toekomst. En dit is geen greenwashing, want wij gaan écht met onze billen bloot door onze hele bedrijfsvoering op tafel te gooien. Het zorgt ervoor dat we heel bewust kijken naar alles wat we doen, dat vind ik een enorme plus aan dit traject. En het stimuleert ons alleen maar om het nog beter te doen. Zodat we echt verschil kunnen maken én blijven maken.’