Heineken®

Bijzondere bieren
in Klare Taal

Hapklare feiten over speciaalbier van HEINEKEN op maat voor de doelgroep.

Achtergrond

De afgelopen jaren is het Nederlandse bierlandschap nogal veranderd. Gewoon een 'biertje' wordt nog weinig besteld; tegenwoordig wordt het biermenu nauwgezet doorgenomen op zoek naar die perfect triple hopped imperial IPA. Hoe interessanter en gevarieerder de bierwereld wordt, hoe uitdagender het is om als verkoper van elk biertje de specifieke karakteristieken zoals samenstelling, smaak en geur te beschrijven. FX Agency en HEINEKEN Nederland sloegen de handen ineen om accountmanagers bij te brengen in de bierwereld, in de webserie "Klare Taal".

De aanpak

De accountmanagers van HEINEKEN Nederland zetten zich in om de bieren en ciders uit het brede portfolio van HEINEKEN, zoals Heineken®, Lagunitas en Apple Bandit, in het assortiment van Nederlandse horecagelegenheden te brengen. Zo speelt het in op de groeiende behoefte aan bijzondere bieren. Om de variëteit van bieren te kunnen verkopen, moet je er natuurlijk wel verstand van hebben. Maar accountmanagers zitten doorgaans niet te wachten op marketingtaal of gewichtige analyses. Sterker nog, ze leunen zelf op jarenlange ervaring en zullen de moeilijkheid van het advies rondom speciaalbier niet altijd zo ervaren. Daar komt bij dat accountmanagers van nature graag zelf beslissingen maken. Opgelegde zaken worden met een schuin oog bekeken. We realiseerden ons al snel: de doelgroep is het belangrijkste onderdeel van deze briefing.

We ontwikkelden een luchtige, no-nonsense manier om de bieren uit te leggen. Bieren zonder bullshit, zou je kunnen zeggen. We kozen voor een iets minder gevoelige naam: Klare Taal. De verwoording van waar de accountmanager behoefte aan heeft én een kleine verwijzing naar het brouwproces waarin bier 'geklaard' moet worden. Hiermee hebben we de juiste toon te pakken: helder, persoonlijk, ongepolijst, en humoristisch.

Ik vind het heerlijk hoe ongepolijst Klare Taal is. Daar hebben we echt voor gewaakt. Versprekingen en uitglijers zitten er gewoon in, om de mondhoeken omhoog te krijgen, maar ook om een band op te bouwen met de collega-biersommeliers.

John van de Vorstenbosch - Creatief Directeur

De video’s zijn verspreid op het interne platform van HEINEKEN’s accountmanagers, en de reacties waren echt overweldigend.

Beau van der Borst - Projectmanager

De serie bestaat inmiddels uit drie seizoenen (waaronder een met foodpairing), en we kunnen niet wachten op het volgende seizoen van Klare Taal.

Anne Merel Verleun - Concepter

Meer? Bekijk hier de volgende case...