Hackathon

TomTom

Bij TomTom draait alles om innovatie. Al jarenlang organiseren ze de ‘What The Hack’-hackathon, waarbij medewerkers hun briljante ideeën kunnen omzetten in concrete producten. Sinds onze succesvolle organisatie van de virtuele editie in 2021, wil TomTom niet anders meer. Je leest erover in deze case!

De hackathon in het kort

De hackathon van TomTom is een bedrijfsbreed, bottom-up innovatieprogramma. Het geeft TomTommers de tijd en ruimte om samen te werken met collega’s en ideeën en tijdens de hackweek daadwerkelijk om te zetten in een proof of concept. Tijdens een onvergetelijke finaleshow - die FX organiseert - presenteren de teams hun beste ideeën aan de jury.

In-person naar virtueel

In 2021 mochten we voor het eerst de hackathon voor TomTom organiseren. Maar wat een in-person evenement in Gent had moeten worden, werd door plotselinge coronamaatregelen een virtuele happening. In een paar weken tijd toverden we het gehele concept om tot een digitale show, die geheel aansloot bij het thema. Zodat we dezelfde sfeer zouden overbrengen, maar dan online.

Een succesvolle samenwerking

Het succes in 2021 werd de basis voor de edities van 2022 en 2023. Dankzij onze virtuele studio en eventplatform Reply.live kunnen we namelijk iedereen betrekken en verbinden, waar ze ook zijn. En om ervoor te zorgen dat kijkers echt geboeid blijven, doen we waar we goed in zijn: een sensationele ervaring bieden, vanaf moment één.

De ruimte in

Dat geeft ons de kans om de hackathon ieder jaar weer naar nieuwe hoogten te tillen. Letterlijk. Zo staken we met Take the Space de editie van 2022 in een buitenaards jasje en gingen we met The Matrix in 2023 nog een stapje verder, waarbij de ‘lancering’ afhing van de juiste antwoorden van een interactieve quiz.

Vlammenwerpers en rookkanonnen

Honderd mensen vanuit alle uithoeken van de wereld kwamen bij elkaar om het virtuele spektakel te bewonderen. Met een DJ op een draaiende booth, speciale Matrix-bril, digitaal vuurwerk compleet met vlammenwerpers en rookkanonnen zorgden we voor een inspirerende setting waarin deelnemers hun creatieve ideeën konden presenteren. En waar, maanden later, nog steeds over nagepraat wordt.


De ruggengraat van het bedrijf

Met meer dan 1.300 deelnemers en 250 ideeën in de afgelopen drie jaar is de hackathon van TomTom de ruggengraat van het bedrijf geworden. En dat inspireert ons om ook te blijven innoveren. Door onze virtuele studio te upgraden, nieuwe elementen toe te voegen en nieuwe aanpakken te introduceren, blijven we een hoog niveau van betrokkenheid en enthousiasme garanderen. 

En daar zijn we trots op!