Opening Mediavaert

DPG Media

Journalisten, radiomakers, cameraploegen, drukkers, podcasters, nieuwslezers, striptekenaars en meer. Voor het eerst in de geschiedenis gaan ruim 2.000 medewerkers van DPG Media samenwerken onder één dak. En dat pand moet open, met een knal. Laat dat maar aan ons over!

Een nieuw begin 

DPG Media is niet zomaar een mediamerk: het is een powerhouse. Het rijke portfolio bestaat uit nieuwsmedia, tijdschriften, radiozenders en televisiezenders in Nederland, België en Denemarken.

In oktober kregen 2.000 medewerkers van DPG Media een nieuw thuis: Mediavaert in Amsterdam. Voor de opening van deze creatieve en innovatieve mediahub vroegen ze ons om hulp. Het doel? Het verbinden van mediamakers door met projection mapping een spectaculaire show neer te zetten in het nieuwe atrium – een show die hun verhaal vertelt.

Schrijven voor schrijvers

We begrepen meteen dat ons verhaal moest staan als een huis. Voor DPG Media moest het emotie oproepen, hun rijke geschiedenis belichten, het huidige journalistieke landschap schetsen en een spectaculaire show mogelijk maken. Best een uitdaging, vooral met zo’n getalenteerd publiek van schrijvers en makers.

De briefing was duidelijk: dit moest geen verhaal worden over DPG Media zelf. Daarom gaven we de hoofdrol aan de mediamakers, die werken in een tijd waarin traditionele media onder druk staan door AI. De boodschap? De mediamaker blijft onmisbaar, omdat hij onderzoekt, verbindt en vermaakt - iets wat AI niet kan.

Magische beleving

Een verhaal vertellen is één ding, maar het moet ook visueel tot leven komen. Ons verhaal vond zijn weg op de 20 meter hoge ‘wokkeltrap’, de blikvanger van het nieuwe atrium in Mediavaert. Geen simpel recht vlak - maar een spiraalvormige, schuin aflopende vorm die voor ons een unieke uitdaging bood.

We staken ons hart en ziel in de 4,5 minuut durende show, die werd geopend met een ouderwetse typemachine door niemand minder dan koning Willem-Alexander. De lichtshow sloot perfect aan bij de projection mapping op de trap en dankzij onze livestream kon het publiek op afstand ook meegenieten.

Unaniem lovend

De reacties waren unaniem lovend en dat bleek ook wel uit de media-aandacht die we hebben gekregen: onze show heeft het Parool, de Trouw, Adformatie, het AD en nog veel meer publicaties gehaald.

Al met al hebben we voor een perfecte totaalbeleving gezorgd: niet alleen een geweldige show neerzetten, maar ook een verhaal vertellen dat mediamakers met elkaar verbindt. We wilden dat ze echt het gevoel kregen samen deel uit te maken van één grote community. Daar zijn we trots op!