FX Inspire | 5 min

4 Tips voor effectieve interne communicatie

Hoe zorg je dat je boodschap écht aankomt en blijft hangen bij je doelgroep?

Het blijft altijd een uitdaging om de belangrijkste doelgroep, je eigen personeel, enthousiast te maken over een nieuwe strategie. Er is veel geld, tijd en moeite gestoken in een nieuwe koers en het is belangrijk dat iedereen deze met enthousiasme omarmd en uitdraagt. We geven in dit artikel vier inspirerende tips die je in kan zetten om de interne communicatie binnen jouw organisatie een boost te geven. 

Jouw mensen zijn ook gewoon consumenten, en worden dagelijks overspoelt met persoonlijke advertenties en programma's als Spotify en Netflix die relevante suggesties bieden. Hun verwachtingen liggen hoog, dus het is de hoogste tijd dat werkgevers de volgende stap zetten wat betreft interne communicatie.FX Agency heeft meer dan tien jaar ervaring met interne & corporate communicatie. We helpen organisaties met het overbrengen van een boodschap. Wij creëren evenementen, campagnes en content visual storytelling en innovatieve technologieën. We geloven in het vertellen van verhalen en veel moeite steken in communicatie, want als jouw mensen zien dat er zichtbaar veel moeite in wordt gestoken, dan pas gaan zij dat ook doen. 

Tip 1: Vertel een verhaal

Je hebt een hoop informatie en content die je wilt gaan delen met je personeel. Het is belangrijk dat ze de boodschap begrijpen en onthouden. Stop met zenden, en start met vertellen! Als je een boodschap kunt omvormen tot een verhaal, dan kun je mensen erin meenemen. Bij FX Agency maken we van je boodschap een verhaal. En verhalen hebben de potentie om mensen te inspireren, motiveren of te verbinden. Het laat zien waarom iets de juiste oplossing is, of waarom het zo belangrijk is voor de organisatie. Met de juiste timing, volgorde, spanningsboog en climax, sla je een brug tussen de boodschap en de belevingswereld van je doelgroep. Middels doelgroepsegmentatie en data, waar dit mogelijk is, je de boodschap afstemt op de ontvanger. Probeer je communicatie altijd zo persoonlijk en relevant mogelijk te maken. Houd rekening met de spanningsboog van je publiek en wanneer je welke delen van je verhaal vertelt. Je kan bijvoorbeeld voorafgaand aan je event al beginnen met het vertellen van je verhaal, zodat de boodschap op de dag zelf beter aankomt.

Bekijk deze case: KLM - 100 jaar

Tip 2: Werk met visuele & creatieve content  

Over vorm heeft iedereen een mening. En dat is maar goed ook. Vormgeving valt op, biedt ervaringen en ontlokt emotie. Door de inhoud de juiste vorm te geven, neem je de doelgroep mee in de juiste versie van jouw verhaal. Je wilt het verhaal visueel ondersteunen met een aandachttrekkende presentatie. Mooie bumpers, animaties en bewegende beelden gaan helpen je verhaal tot leven te laten komen. Bewegende beelden helpen ook met interpretatie en pakken de aandacht, dus zorg dat alles er strak uitziet. Wist je dat als je een verhaal visueel ondersteunt, je doelgroep er véél meer van onthoudt? Denk ook aan de verlichting. Zoek de wow-factor en ontlok emotie, dan pas laat je een indruk achter en gaat je publiek de boodschap onthouden. Zorg ook voor een duidelijk identiteit van je event dat terug komt in alle communicatie. Behandel je verschillende thema’s of onderwerpen? Zorg dat dit duidelijk zichtbaar is!

Bekijk deze case: HEINEKEN - Commerce Week

Tip 3: Organiseer interactieve events 

Als mensen samen komen ontstaat er een unieke kans om een verhaal te vertellen en emoties uit te lokken. Als je jouw publiek iets vertelt, zullen ze het vergeten. Als je ze betrekt, zullen ze het onthouden! Interactie is zo ontzettend belangrijk, het kan het niet vaak genoeg gezegd worden. Niet alleen om een evenement op de dag zelf een succes te laten zijn, maar vooral de dagen daarna. Door mensen te betrekken gaat jouw verhaal bij ze leven en is er meer kans dat een boodschap blijft hangen. En we leven in een digitale tijd, dus de mogelijkheden zijn eindeloos! Er zijn genoeg tools op de markt die je gaan helpen met de interactie tijdens je evenement. Een goed voorbeeld is onze event tool Reply.live die interactie & communicatie voor, tijdens en na het evenement via een webapplicatie realiseert. Je hebt een publiek, dus gebruik ze! Je zult zien dat als je je doelgroep betrekt bij je verhaal, het een belangrijker onderdeel wordt van de herinnering aan die dag.

Lees meer over Reply.live

Als je het vertelt, zullen ze het vergeten. Als je ze betrekt, zullen het ze het onthouden.

Niels Janssen - Oprichter FX Agency

Tip 4: Gebruik innovatieve technologie 

Als iets nieuw is, spitst iedereen z’n oren. Dus of het nu gaat om interactie met Artificial Intelligence, dingen tot leven brengen in augmented reality of experimenteren met een andere nieuwe technologie, het zet jouw verhaal in een nieuw licht. All sinds onze start zijn we bezig met alles dat nieuwe technologie ons kan brengen. FX Agency werkt al met Augmented Reality sinds de technologie in de kinderschoenen stond. Tientallen A.R. projecten later weten we hoe deze technologie kan helpen een complexe boodschap visueel en behapbaar te maken voor een doelgroep. Naast A.R. is er ook virtual reality, en de mogelijkheden zijn eindeloos. Het zorgt voor een krachtige en betekenisvolle interactie met je doelgroep. Nog niet eerder was het mogelijk om iemand zo in een verhaal onder te dompelen.

Bekijk deze case: Deloitte - AIME

Reinventing Corporate Communication

Met deze vier tips kan je hopelijk een nieuwe impuls geven aan je interne communicatie. Onze missie is ‘reinventing corporate communicatie’. Maar we willen ook jou in staat stellen om hier zelf mee aan de slag te gaan. Op ons blog vind je meer artikelen die je hier bij gaan helpen. Heb je hulp nodig met een interne campagne, of wil je sparren over een evenement? Aarzel niet om contact met ons op te nemen!

Bekijk ons FX blog

Trendrapport

We maken al ruim 10 jaar vernieuwende corporate communicatie en schakelen op C-level met de meest toonaangevende corporates van Nederland. Door wat wij te horen krijgen in boardrooms en lezen in strategieën van grote corporates zien wij bewegingen en trends ontstaan. Deze trends en inzichten combineren we met de consumententrends die we spotten in de wereld daarbuiten. Het resultaat is The next corporate, het eerste trendrapport met focus op interne en corporate communicatie.

Klik hier om het trendrapport te downloaden