FX Fast Forward | 5 minuten

Are you ready for the Metaverse?

Ruben Plomp20-07-2022

De Metaverse. Talk of the town. Of eigenlijk: talk of the world. Maar wat is de Metaverse eigenlijk? En is het relevant voor jouw bedrijf? Is je publiek daar te vinden en mis je de boot als je nu niet instapt? Geen paniek, wij leggen je het in dit artikel allemaal uit.  

Talk of the town

Vind je het lastig om uit te leggen wat de Metaverse precies is? Niet gek, want één vastomlijnde definitie van de Metaverse is er ook nog niet. Wat we wel weten: het is een virtuele wereld die nog volop in ontwikkeling is. Vergelijk het met hoe we 25 jaar geleden over internet spraken. We wisten ongeveer wat het was en kon, maar het leek in niets op wat het nu is. Datzelfde geldt voor de Metaverse: er zijn volop mogelijkheden, maar het wordt wat wij ervan gaan maken. En dus liggen er nu volop kansen. 

Beleven is onthouden

Wat wij vooral zien is een evolutie in wat we vandaag de dag ‘het internet’ noemen. Waar die evolutie ‘m in zit? Vooral in beleving. We delen wat af op het internet en interactie via virtuele meetings is inmiddels de norm, maar qua beleving is het vaak nog eendimensionaal en statisch. En juist dat is nu volop in beweging. Straks beweeg je rond in een volledig virtuele wereld waarin je echte ervaringen kunt beleven, net als in de fysieke wereld. Als al die verschillende virtuele werelden met elkaar verbonden worden, noem je dat de Metaverse. Maar die wereld is er dus nog niet. Wel zijn er al verschillende driedimensionale werelden waarin je virtuele belevingen kunt ervaren, denk aan Fortnite, Decentraland en Sandbox. Het veelbesproken optreden van Ariana Grande in een succesvol voorbeeld van zo’n unieke ervaring in een virtuele wereld.

Zakelijk event in de Metaverse

Maar ook als je geen Ariana Grande heet, kun je een totaalbeleving creëren in een virtuele wereld. Bijvoorbeeld met technieken als Virtual Reality en Augmented Reality. Zo organiseerden wij afgelopen jaar samen met Top Employers Institute een zakelijk event in een zelfontworpen wereld. Met virtuele helikopters vlogen meer dan 13.000 bezoekers naar een op maat gemaakte – maar nog wel geregisseerde – Metaverse-achtige wereld. Met een persoonlijk digitaal karakter bepaalden de bezoekers van het event hun eigen programma en was er mogelijkheid tot interactie met elkaar en de sprekers. 

Lees het in de case!

Wereld aan mogelijkheden

Zoals gezegd: de Metaverse is hot. Grote partijen zien potentie en investeren erin, en zo ontwikkelt de techniek zich razendsnel. Dat zorgt ervoor dat de Metaverse in rap tempo toegankelijker wordt. En daar gaat ons digital experience-hart sneller van kloppen. Wij geloven dat er met het versmelten van de fysieke en digitale wereld, een nieuwe (event)wereld ontstaat waarin we jouw publiek nog meer kunnen laten beleven, laten voelen en laten onthouden. Is dat spannend? Zeker. Denken wij graag met je mee over wat de Metaverse voor jouw publiek kan betekenen? Niets liever.