Sentry AR
KLM
Een Neural Network dat alle ballen in de lucht kan houden.
KLM verwelkomde in 2018 een recordaantal van 34,2 miljoen passagiers aan boord. Een ongelofelijk grote groep mensen. Met een ongelofelijke planning om te zorgen dat alle vluchten met de juiste mensen en spullen aankomen op de juiste bestemming. Op tijd. Maar wat nou als een vlucht vertraging heeft door veranderend weer? Of een groep reizigers niet op komt dagen? Kleine veranderingen kunnen een gigantisch effect hebben op dit ingewikkelde schema van klanten, vluchten, koffers en crew. Daar komt nog bij dat de meeste veranderingen last-minute gebeuren en er dus weinig tijd is om met een zo efficiënt mogelijke oplossing te komen.
Een van de grootste innovaties van KLM in de laatste jaren is KLM Sentry: een Neural Network dat complexe operationele taken binnen KLM optimaliseert op een niveau dat nooit door mensenwerk behaald zou kunnen worden. De crew van vlucht A kan met vliegtuig B via een alternatieve route C vliegen, om zo minder vertraging en ongemakken te creëren voor de klanten en zo min mogelijk tijd en geld te verliezen. FX Agency kreeg de uitdaging om dit complexe systeem tastbaar te maken voor geïnteresseerden.
Sentry is ongelofelijk complex. Te complex om de werking ervan uit te leggen. Maar het resultaat is wel tastbaar te maken. We hebben de doelgroep midden in een AR wereld gezet met verschillende vluchten van het ene blok naar het andere. Door de hoeveelheid vluchten alleen al kreeg iedereen snel het gevoel dat een mens dit maar lastig allemaal kan overzien.
Luuk van Liere - Art Director
Dit was geen demo maar een herhaling van iets dat echt gebeurd is. We hebben echte data van vluchten gevisualiseerd in AR om te laten zien wat er gebeurde toen veranderende weersomstandigheden roet in het eten gooiden. Zo konden gebruikers ter plekke zien wat voor groot effect een kleine verstoring kan hebben, én hoe Sentry die dag met een onmenselijk slimme oplossing kwam.
John van de Vorstenbosch - Creatief Directeur
De AR Experience van KLM Sentry is getoond tijdens het eeuwfeest van KLM, en wordt nu gebruikt op het hoofdkantoor in Amstelveen.
Relevante pagina's
Hoe start je met innovatie? Deze drie tips gaan je helpen!
Hoe maak je innovatie een 'ding' op de werkvloer en hoe zorg je dat het onderdeel is van je werkwijze? Micky vertelt je alles!
Lees meerDe wereld op het web: WebAR
In dit interview met Nils Bakke kom je alles te weten over WebAR en wat het ons gaat brengen in de toekomst!
Lees meerApps & Websites
Benieuwd wat wij allemaal voor je kunnen ontwikkelen? We maken al tien jaar op maat applicaties, platformen en website.
Lees meerVirtual Conference
Jouw online event als innovatieve en interactieve experience. Alles komt samen in een op maat gemaakte 3D virtuele omgeving.
Lees meer