Loading...
KLM

Sentry AR

Een Neural Network dat alle ballen in de lucht kan houden.

AR KLM Sentry

KLM verwelkomde in 2018 een recordaantal van 34,2 miljoen passagiers aan boord. Een ongelofelijk grote groep mensen. Met een ongelofelijke planning om te zorgen dat alle vluchten met de juiste mensen en spullen aankomen op de juiste bestemming. Op tijd. Maar wat nou als een vlucht vertraging heeft door veranderend weer? Of een groep reizigers niet op komt dagen? Kleine veranderingen kunnen een gigantisch effect hebben op dit ingewikkelde schema van klanten, vluchten, koffers en crew. Daar komt nog bij dat de meeste veranderingen last-minute gebeuren en er dus weinig tijd is om met een zo efficiënt mogelijke oplossing te komen.

Een van de grootste innovaties van KLM in de laatste jaren is KLM Sentry: een Neural Network dat complexe operationele taken binnen KLM optimaliseert op een niveau dat nooit door mensenwerk behaald zou kunnen worden. De crew van vlucht A kan met vliegtuig B via een alternatieve route C vliegen, om zo minder vertraging en ongemakken te creëren voor de klanten en zo min mogelijk tijd en geld te verliezen. FX Agency kreeg de uitdaging om dit complexe systeem tastbaar te maken voor geïnteresseerden.

Sentry is ongelofelijk complex. Te complex om de werking ervan uit te leggen. Maar het resultaat is wel tastbaar te maken. We hebben de doelgroep midden in een AR wereld gezet met verschillende vluchten van het ene blok naar het andere. Door de hoeveelheid vluchten alleen al kreeg iedereen snel het gevoel dat een mens dit maar lastig allemaal kan overzien.

Luuk van Liere - Art Director
KLM Augmented Reality - Case

Dit was geen demo maar een herhaling van iets dat echt gebeurd is. We hebben echte data van vluchten gevisualiseerd in AR om te laten zien wat er gebeurde toen veranderende weersomstandigheden roet in het eten gooiden. Zo konden gebruikers ter plekke zien wat voor groot effect een kleine verstoring kan hebben, én hoe Sentry die dag met een onmenselijk slimme oplossing kwam.

John van de Vorstenbosch - Creatief Directeur

De AR Experience van KLM Sentry is getoond tijdens het eeuwfeest van KLM, en wordt nu gebruikt op het hoofdkantoor in Amstelveen.

KLM Augmented Reality - Case AR