Voor De Jeugd Dag

VNG

Elk jaar ontmoeten gemeenten, zorgaanbieders, kinderopvang, onderwijsprofessionals, ouders en jeugd elkaar op het Westergasterrein tijdens de Voor de Jeugd Dag. Dat ging nu even niet, dus brachten we de Westergas naar je woonkamer. Gewoon volledig interactief met zes gelijktijdige livestreams, veertig online workshops en dertig digitale stands op het jeugdplein.

Nog nooit kwamen we met een hybride event zo dicht bij de fysieke event-beleving die we allemaal kennen.

Bijzonder gewoon

Zodra de bezoeker binnen was voelde het vertrouwd. Niet echt anders dan voorgaande edities. Schakelen tussen de zalen ging makkelijk, het jeugdplein stond vol stands en er was ruimte om vragen te stellen, aan de spreker en elkaar. Een event als alle andere dus. Juist dat maakte het zo bijzonder; nog nooit kwamen we met een hybride event zo dicht bij de fysieke event-beleving die we allemaal kennen.

De inhoud en dialoog zijn bij de Voor de Jeugd Dag ontzettend belangrijk. Dat het virtueel zo goed werkt, met net zo veel liefde en aandacht kan vind ik prachtig.

Kim Coppes (host)

De nieuwste technieken

Zodra bezoekers moeten kiezen tussen meerdere onderdelen die gelijktijdig plaatsvinden is het extra belangrijk om te zorgen voor overzicht. Je wil dat de bezoekers zich kunnen focussen op de spreker zonder na te denken over de aanvang van de volgende. Naast een nauwkeurig samengesteld programma ontwikkelden we daarom twee nieuwe features.

Plattegrond

Hoe zorg je dat mensen de weg niet kwijtraken? Met een plattegrond! Voor het eerst konden bezoekers digitaal rondlopen over het terrein. Intuïtief, waardoor het schakelen tussen de verschillende livestreams enorm soepel liep. Of beter gezegd, klikte.

Overzichtelijk programma

Ook nieuw was het blokkenschema waarin de gebruiker zijn eigen programma kon samenstellen. Tien minuten voor aanvang van het gemarkeerde event stuurde het platform automatisch een reminder.

Dankzij de plattegrond en het blokkenschema konden bezoekers hun aandacht volledig bij de sprekers houden zonder bang te hoeven zijn om iets te missen.

De gebruiker kan zelf onderdelen van het programma als favoriet markeren en krijgt dan 10 minuten voor aanvang automatisch een reminder van het platform. Zo zorgen we dat niemand iets mist.

Tijs Moormann (Project Director FX Agency)

Interactie

Via ons eigen eventplatform reply.live konden deelnemers live reageren, chatten, foto's insturen of applaudisseren. Daarnaast werden er online games gespeeld en diende de app als interactief programmaboekje. Voor elke gebruiker één unieke link. Alles op een plek. Lekker overzichtelijk.

Lees meer over reply.live >

Op deze manier kun je veel meer mensen laten meekijken en meedoen. Dat is natuurlijk enorm interessant. Ook voor volgend jaar.

Tako Rietveld (Host)